Translate

zaterdag 27 oktober 2018

Waarom ik niet zo van Halloween houd

Ben vroeg het me gisteren. Hij weet namelijk best dat het niet mijn ding is, en hij vroeg zich af waarom! Voor hem was het iets waar hij in Engeland mee opgroeide. Niet trick or treating, zoals in Amerika, maar wel dingen als spinnen, spinnenwebben en zo.

Ik probeerde onder woorden te brengen waarom maar dat lukte niet zo goed. Maar vanmorgen las ik een artikel, en daardoor werd het voor mij helderder.

Van oudsher zijn er rond deze tijd feesten die te maken hebben met overledenen. Zo hebben we in de Katholieke kerk het Allerzielen en Allerheiligen. Maar daarvoor nog waren er feesten die te maken hadden met oogst en bescherming.


Samhain

Halloween is voortgekomen uit het Keltische feest Samhain. De Kelten in Ierland en Groot-BrittanniĆ« vierden dit feest op 31 oktober op de Keltische variant van oudejaarsdag. Op 1 november eindigde het oogstseizoen en begon de winter, en daarmee het nieuwe jaar. Met de oogst in de graanschuur en het vee in de stal was het tijd voor een feest. Om het einde van het jaar te vieren staken de Kelten grote vreugdevuren aan en voerden zij verschillende rituelen uit, waarbij waarschijnlijk mensen werden geofferd.

Zielen van de overledenen

Naast dit oogstfeest geloofden de Kelten ook dat op Samhain de ‘deur’ naar de onderwereld een klein stukje openstond, waardoor het voor de zielen van de doden, en andere wezens zoals feeĆ«n, mogelijk was om naar onze wereld te komen. Om deze zielen te eren werden grote feestmalen gegeven, waarbij plekken vrij werden gehouden voor de overledenen. Naast de zielen van de overledenen konden op deze dag ook slechte wezens als demonen door de deur komen, waar de Kelten zich tegen moesten beschermen door deze slechte wezens af te schrikken. Hier komt waarschijnlijk de traditie vandaan dat mensen zich verkleden op Halloween.
Bron: isgeschiedenis.nl

Later is dit vervolgens overgenomen en aangepast door eerst onze religies en vervolgens onze maatschappij en de commercie.

En daar ligt voor mij het probleem. Waar het van oudsher een feest was om dankbaar te zijn voor de oogst en onze overledenen te eren, is het verworden tot een ¨laten we lol hebben met enge dingen¨.
En dat gaat voor mij volledig voorbij aan de boodschap die het had, en ik vind dat niet zo respectvol.

Ik vind het altijd jammer als de reden, de ziel achter een feest wordt losgelaten en alleen de lol wordt gehouden. Zo ben ik dus ook geen grote fan van carnaval ;-). Ik hou van liefdevolle feesten met betekenis, die je viert met de mensen van wie je houdt.

In die zin zou ik dus een stuk liever Thanksgiving hier overnemen dan Halloween. Wat een prachtige gedachte is dat, een heel feest over dankbaarheid!

Sint Maarten is ook al zo´n schattig feest. Lieve kindjes komen liedjes zingen aan de deur met een lichtje en krijgen daarvoor dan een snoepje. Dat is iets waar ik blij van word :)

Nou ja, vandaar dus.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)