Translate

donderdag 18 oktober 2018

Help, hebben we ons konijn overvoerd?

Ik dacht al een poosje... is dat beestje niet een beetje dik aan het worden?

Sophie, die stapeldol is op Vlek, is verantwoordelijk voor haar konijn en voert haar heel netjes. Ze krijgt elke dag hooi en mag elke dag loslopen. Alleen dat laatste: dat wil ze de laatste tijd niet zo hard. Ze vindt het wel prima in haar hok, en als het deurtje opengaat komt ze wél gezellig met haar hoofdje bij de ingang knuffelen, maar eruit springen: ho maar.

Een paar dagen geleden besloot ik de keukenweegschaal mee naar boven te nemen. Operatie Wegen Van Het Konijn kon van start.
Vlek houdt niet zo van opgepakt worden (zoals veel konijnen), maar vandaag moest het even. En ze moest ook nog in de bak van de KitchenAid, want dat was toevallig de grootste bak die ik kon vinden waar wel even een konijn in mocht zitten. Gelukkig is het een Heel Lief En Rustig Konijn en bleef ze nog zitten ook.
Ik zette konijn en bak op de keukenweegschaal, woog en verloste het konijn weer. En ik rekende uit. Oei. Ze weegt ruim 1700 gram. Ze hoort zo´n 1200 gram te wegen, toch, volgens de fokster?

Nou vermoed ik dat ze ook gewoon een wat groot uitgevallen mini´tje is, maar toch is dat denk ik wel een stuk teveel.
Dus nu is Vlek op dieet. Ze krijgt minder biks en (zoals altijd) volop hooi en gras. Sophie vond het maar zielig. Maar ze werd er ook bang van: ¨Gaat Vlekje nu dood?¨

Neuh. Vlekje gaat (hopelijk nog lang) niet dood, maar ze moet wel wat minder eten om een gezond konijntje te blijven. En misschien moeten we haar ook maar wat meer aanmoedigen om wél haar hokje uit te komen en rond te springen.

Arme Vlek.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)