Translate

maandag 29 oktober 2018

No-Spend Maand

Na de shopping-extravaganza van afgelopen weekend én het feit dat er een ¨lekdetectiebedrijf¨ kwam (hierover later meer), ad €350 ex, zijn we deze week begonnen aan een no-spend maand.

Het idee kreeg ik van bloggers, en ik vond het een pracht-idee.
Zo´n maand is precies wat je denkt. Namelijk een maand waar in je niets uitgeeft, behalve dingen die echt moeten. We mogen dus nog wel eten kopen ;-)
Nou is november een grappige maand om zoiets te proberen, aangezien het bijna sinterkerst wordt. Maar toch.

Ik vind het fijn om bewust om te gaan met wat we uitgeven. Niet omdat we niets mógen, maar omdat het altijd mooi is om je af te vragen wat je je huis in wilt brengen. En omdat je met minder uitgeven ruimte creëert voor andere dingen, zoals zelf bedenken hoeveel je wilt werken.
En omdat ons huis vol zat is en er niet echt nieuwe dingen bij hoeven.
En vooruit, ook omdat de rekening alle tegenslagen van de afgelopen tijd niet erg leuk vond ;)

Onze valkuil is vooral wat ze noemen de ¨latte-factor¨. De latte-factor beschrijft wat er gebeurt als je elke dag een koffie koopt. Het kost steeds maar een paar euro, maar die paar euro per dag is per jaar in ene 1000 euro.
Nou kopen wij geen koffie, maar hebben soms wel de neiging om ¨dingetjes¨ te kopen. Een paar euro hier, een tientje daar... en voor je het weet ben je een eind verder.

Nou, dat gaan we dus deze maanden (want voor het gemak gaan we in december ook nog een beetje door) proberen niet meer te doen.

Deze week heb ik dan ook niets uitgegeven, behalve een paar slimmigheidjes: een paar práchtige nieuwe schaatsen voor Sophie voor sinterklaas, op Marktplaats voor een tientje. Een zakje lego, idem, voor vijf euro. Er is een doorzichtige kubus besteld in China voor een paar euro voor Ben, ook al voor de Sint. Zo spaar ik langzamerhand een mooie jute zak met pakjes bij elkaar.

Maar behalve dat, is de hand even helemaal op de knip, en dat vind ik eigenlijk best fijn. Want het is een positieve manier van kijken: wat heb ik nou echt nodig? En wat niet?

Eten is best duur bij ons, wegens voedselallergieën. Maar ook daar probeer ik eens goed naar te kijken.

Ik hou jullie wel op de hoogte over een paar weken. Kijk, als je het op je blog schrijft... is toch een extra stok achter de deur ;-)

Hebben jullie wel eens zoiets gedaan?

2 opmerkingen:

  1. Ik houd hier ook altijd wel van. Niet het idee van 'niets mogen', maar eens kijken wat je nu écht wilt en wat nu écht nodig is. Want dat is soms bijna niet meer te zien onder alle koopjes/aanbiedingen/automatische-grijpdingen. Ik ga deze maand dus zeker extra opletten, maar wel vooral met de focus op mogelijkheden en niet op beperkingen. Dat komt ook weer naar voren in de challenge die ik (voor het eerst!! - vind het best heel spannend!) organiseer!

    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)