Translate

woensdag 17 oktober 2018

Mediteren, hoe doe je dat?

Ik heb goed nieuws! Mediteren is (*drum roll*): zitten en stil zijn.

Nou, dat moet jij ook kunnen toch?

Kijk, je kunt en mag het zo spiritueel maken als bij jou past. Maar in de basis is dat wat mediteren is. Je zit en je bent stil. En daarmee gebeurt er nogal wat! Laat ik beginnen met een artikel waarin allerlei effecten worden beschreven, gestaafd door wetenschappelijk bewijs: https://www.hetkanwel.net/2015/02/13/14-wetenschappelijke-bewijzen-dat-mediteren-gezond/

Hoe pak je dat dan aan?
Ik raad mensen altijd aan om simpelweg te beginnen. Ik bemerk (sowieso voor mezelf, maar ook voor anderen) dat het fijn is als je er een specifiek plekje voor hebt. Maar als je dat niet wilt of kunt: ook prima.
Zorg er in elk geval voor dat je even comfortabel kunt zitten. Echt waar, je zult merken dat dat steeds makkelijker wordt. Toen ik begon met de Saswitha opleiding voor Yoga en Wijsbegeerte, in 2011, kon ik echt amper  tien minuten in kleermakerszit zitten. Logisch ook, want in de Westerse wereld gaan we al snel op stoelen zitten en ontwennen we het (en ik had erg last van bekkeninstabiliteit). Alles ging me na een poosje pijn doen. Maar al snel werd het makkelijker en nu kan ik eenvoudig langere periodes stil op de grond zitten, zonder enige pijn of ongemak. (Enne: ondanks wat fysio´s hadden gezegd over nooit herstellen kon ik na een jaar yoga-opleiding vrijwel alles weer :))
Dus ik zou zeggen: vertrouw erop en geef je lijf de kans om het te leren.
Ik zit zelf graag op een driedubbelgevouwen stoffen yogamat. Ik zit dan met mijn derrière (mensen die mij kennen weten dat dat deel van mij die naam wel verdient ;)) op het dikkere deel en leg mijn voeten en kuiten op een enkel deel. Je kunt ook een speciaal meditatiekussen kopen (maar eerlijk gezegd vind ik die krengen echt mega-ongemakkelijk zitten). Een gewoon kussentje of opgevouwen deken is dan ook helemaal prima.

Ik hou ervan om een kaarsje aan te steken. Ik hou sowieso van kaarsjes: ze zijn gezellig en ik vind het zelf ook fijn om ermee als het ware een scheiding aan te brengen tussen mijn ruimte en de rest van de wereld. Maar nogmaals: je kunt het zo spiritueel of zo aards maken als je zelf wilt. Doe wat voor jou goed voelt.

Dan ga je zitten, liefst in kleermakerszit, en je doet je ogen dicht.
Nou zijn wij nogal gewend aan Heel Veel Nadenken. Dus ongetwijfeld komen er direct allerlei gedachtes boven, al helemaal in het begin. Dat geeft niks. Je laat ze gewoon komen en je laat ze weer los. Een mooie analogie is om ze te zien alsof ze wolken in de lucht zijn. Je hoeft er geen oordeel over te hebben. Ze komen en ze gaan.
Ik vond het in het begin fijn om een speciale CD op te zetten (haha! Dat zegt wel hoe lang ik dit al doe: intussen zoek je even iets op op spotify...). Ik had er eentje met dolfijnengeluiden en wist ongeveer hoe lang de tracks duurden. Later stopte ik met CD luisteren en hield ik van de stilte.

Veel mensen stellen van tevoren een tijd vast, zetten een wekker of iets dergelijks. Ik heb zelf nooit een tijd gesteld die ik wilde of moest blijven zitten. Ik zat en zit altijd gewoon zo lang als goed voelt, zo lang als het duurt om de staat te bereiken die ik wil bereiken. Een staat van vrede en blijdschap. Hoef ik niet mijn best voor te doen, ik hoef er alleen maar voor te blijven zitten.
Soms is er frustratie. Dat mag er zijn. Boosheid. Verdriet. Het mag er zijn. Het kan harstikke confronterend zijn. Maar je blijft gewoon zitten en ademen. En dan gaat het beter.
Ik heb gemerkt dat het mijn grootste tool is in het verwerken van dingen. Zo zei ik een keer tegen Ben: ¨If you don´t know where to put yourself, put yourself on your yoga mat¨. En dat dat verwerken van dingen vanuit mijn kracht kan komen, in plaats van vanuit machteloosheid.

Hoe langer je dit doet hoe dieper het wordt. Hoe makkelijker het wordt om los te komen van wat ze in yoga zo mooi ¨The monkey mind¨ noemen. Hoe rustiger je hoofd is en hoe beter je kunt voelen.

Mijn allergrootste tip? Je moet het simpelweg doen. Het kost wat discipline om daadwerkelijk elke dag even te gaan zitten, maar 1 minuut gemediteerd is een stuk meer dan 0 minuten gemediteerd.
Je kunt jezelf eventueel een schopje onder je kont geven door een app te downloaden, zoals Insight Timer. Je kunt een meditatiecursus doen of filmpjes op YouTube opzoeken.
Maar vooral kun je vertrouwen dat als je simpelweg gaat zitten, de rest vanzelf komt.

Er komt vanzelf meer inzicht in hoe dit voor jou is. In wat het je brengt. Het wordt makkelijker om ook buiten de meditatie in een bewuste staat te zijn, waarin je niet de hele tijd gevangene bent van altijd maar terugkomende gedachten (het schijnt dat ongeveer 98% van je gedachten dezelfde zijn als die je gisteren had. Lekker nuttig dus.) Waarin het makkelijker is om bij jezelf te blijven, om rustig te blijven, zelfs als het stormt in de situatie waarin je je bevindt. Het wordt vanzelf makkelijker én duidelijker. En dan zie je ook wat de effecten zijn in je leven.

En stel je nou voor dat je die effecten maar stom vindt? Dan kun je er altijd ook weer mee stoppen ;-)

Wat mij betreft: of je nou een enorm nuchter en aards persoon bent die op zoek is naar wat meer relaxedheid, of je iemand bent die al veel heeft gesoulsearched en op zoek is naar verlichting?
Meditatie is letterlijk voor iedereen. Maak het niet te groot: zitten kunnen we uiteindelijk allemaal toch?
Ik heb ooit een schop onder bovengenoemde derrière gekregen om te beginnen. Wie weet kan ik die schop met dit artikel wel doorgeven :)

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!


2 opmerkingen:

  1. Ik ben niet zo'n yoga fan maar heel goed in mediteren, op mijn eigen manier. Meestal plat op mijn rug, maar het kan ook prima als ik geestdodend werk doe, zoals strijken of onkruid trekken. Heerlijk vind ik dat. Kom er helemaal van bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, wat geweldig! Misschien moet ik mezelf dat ook aanleren ;-)
      Strijken hebben we hier helemaal opgegeven behalve voor dingen die echt echt moeten. Ik geef mijn moeder de schuld: die deed dat ook al zo ;)

      Verwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)