Translate

vrijdag 19 oktober 2018

Anti-ziekjes yummy smoothie

Ik was al helemaal trots op mezelf, want hoewel ik al de hele week een beetje snuffelig was kickte ik het schoolvirus tot nu toe heel aardig.
Maar na een paar wat te drukke dagen moest ik gisterenavond toch toegeven: ik voel me echt niet zo lekker.
Ik had vandaag zelfs nog wel een superleuke afspraak met een vriendin-die-ik-al-veel-te-lang-niet-gezien-heb, maar die ging ik maar even niet blootstellen aan de bacillen.

Dus ik doe vandaag heel lief voor mezelf en heb wat extra virus-killende-weerstand-verhogende dingen toegevoegd aan een overheerlijke smoothie.


Ook maken?

Je neemt voor een goeie grote smoothie (of twee gewone glazen):

* Een banaan;
* 200 ml (plantaardige) melk, ik gebruik rijstmelk;
* Bevroren fruit. Ik had kersen, perzik en mango. Maar je kunt er echt alles in mikken. (Probeer vooral ook eens avocado! Supergezond en maakt het heerlijk cremig);
* Een goeie dobbelsteen verse gember (ik had een vierkante centimeter. Verse gember is echt een mega-simpel ding om in huis te hebben. Het blijft namelijk eeuwen goed);
* Een halve theelepel vitamine C poeder (ik heb gewoon een grote pot voor weinig van de Tuinen. Ik denk dat het erg belangrijk is goeie kwaliteit vitamines te kopen, maar in het geval van vitamine C is het simpelweg ascorbinezuur. Kan niet zoveel aan mis dus);
* Evt. een kwart theelepel kaneel.
(Als je melk gebruikt die niet zoet is zou je wat honing kunnen toevoegen. Rijstmelk is van zichzelf al zoet)

Bevroren fruit hebben ze tegenwoordig in de supermarkten zo ontzettend handig in kartonnen pakjes. Ik ben fan!

Je mikt alles in de blender, laat even draaien en drinkt!

Gember is goed voor je weerstand, heb ik me laten vertellen. Honing is geweldig voor je keel en doodt nare beestjes, wat kaneel óók doet. Kaneel is ook nog eens goed voor je bloedsuikerspiegel.
En vitamine C werkt echt geweldig tegen virussen. En het leuke is dat je een teveel gewoon uitplast, dus kan je rustig doordrinken. Ik las een artikel van een epidemioloog die vertelde dat bij een eventuele pandemie vitamine C momenteel het meest effectieve medicijn zou zijn.*
Doordat er (plantaardige) melk inzit krijgt je een veel evenwichtigere afgifte van de suiker uit het fruit.
Omdat je het hele fruit gebruikt (en geen sappen) krijg je alle goeie stofjes eruit direct in je lijf!

En ook niet onbelangrijk: het is zo lekker, dat ik niet eens meer smoothies koop in de stad. Deze zijn veel lekkerder namelijk.
Oh en wil je liever ijs? Bevries dan de banaan eerst, dan heb je soft ijs :)

 Smakelijk!



*Ik ben zelf geen dokter of wetenschapper hè, ik herhaal hier alleen wat ik zelf heb gelezen/geleerd. Ik zou het dan ook niet als hard advies nemen in plaats van je eigen dokter, maar gewoon als raad. Ik heb vandaag even geen bronnen-opzoek-puf maar Google is je vriend ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)