Translate

dinsdag 16 oktober 2018

Persoonlijk: Jaarthema

Een paar jaar geleden las ik op een blog over een jaarthema. Dit was een woord wat een thema beschreef waar ze zich dat jaar vooral op wilde richten.

Ik vond het een mooi idee en zo onstond mijn eerste jaarthema. Of eigenlijk thema´s, want ik koos er voor drie, waarvan er eentje ¨ontspullen¨ was. En dat hebben we echt gedaan dat jaar!

Nou betekent zo´n jaarthema natuurlijk niet dat je na dat jaar per se ophoudt met dat thema, en zo is er in huis nog steeds wel spul wat wellicht weg kan. Maar ons huis is echt heel anders dan een paar jaar geleden. Kasten zijn opgeruimd. De zolder is geen rommelhok meer maar een mooie yogaruimte. Er is een muziekstudio ingericht op de eerste verdieping en Ben heeft een kantoortje gekregen op de voorzolder. Heel veel zakken met spullen hebben het huis verlaten, én er komen er veel minder binnen. (Het schiet natuurlijk niet op om te ontspullen en tegelijkertijd nieuwe zooi te kopen hè)

Afgelopen jaar koos ik voor ¨mild zijn¨. En dan vooral naar mezelf, omdat ik de neiging heb de lat voor mezelf nogal hoog te leggen. Mild zijn in elke situatie. Niet overal meteen op reageren, maar even rustig laten bezinken. Geen paniek, alles komt goed. Zoiets.
Nou, dat heb ik geweten! Er is me heel wat in de schoot geworpen dit jaar. Maar ik mag geloof ik best trots zijn op hoe ik overal mee ben omgegaan, en omga. Ik sta echt op een andere plek dan ik stond.

En zo heeft zich nu al een eerste jaarthema voor volgend jaar aangediend. Namelijk: ¨loslaten¨.
Ja, ik geef het toe. I Am Anke And I Overthink Things.
Leuk hoor, zo´n hoofd dat het goed doet. Maar hoofden hebben doorgaans de antwoorden niet, die hebben harten namelijk in handen.
Je mag echt vertrouwen op je gevoel. Tenminste, het heeft het bij mij nog niet bij het verkeerde eind gehad, terwijl mijn hoofd dat niet kan zeggen ;-)
Maar ook loslaten wat Andere Mensen vinden. Ik mag míjn waarheid leven, en mijn eigen morele kompas volgen. Kiezen voor wat goed is voor mijn gezin, zelfs als iemand anders wellicht een andere keuze zou maken (of zou willen). Zelfs als iemand me misschien anders niet meer aardig vindt.
Niet constant prakkiseren of ik het wel goed (genoeg) heb gedaan. Ik deed mijn best (dat hoef ik niet los te laten van mezelf, perfectionist zal ik wel blijven ;-)) en dat is voldoende. Tuurlijk is het goed om te reflecteren. Maar na het reflecteren: laat het los.
Geen belang hechten aan wat ¨zou moeten¨. Maar alle energie richten op wat er echt toe doet. Mijn gezin, de mensen om me heen, mijzelf.

Dát is wat de afgelopen maanden me veel duidelijker hebben gemaakt. Maar ik weet ook dat het nog veel oefening vermag. Vandaar dat het een jaarthema mag worden.

Ik zou er haast een liedje van gaan zingen. Let it go, let it gooooooo....

Hebben jullie ook een thema, waarmee je aan de slag wilt?

2 opmerkingen:

  1. Het thema loslaten spreekt me zeker aan. Ik kan best erg piekeren over dingen. Maar loslaten valt niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)