Translate

zondag 28 juni 2026

Falafel en andere levensvragen

Ik zit met Sophie op Sophie's bed. Dit gebeurt vaak. Meestal als ik langsloop om even iets melden, zij beslist roept: "stay!", en we uren op het bed zitten te bomen over niks en het leven. 
Ik ben heel gelukkig, want ik heb net falafel gegeten. Met hummus. Heel lang kon ik zulke dingen niet eten wegens reagerende, sensitieve buik, maar de laatste tijd gaat het supergoed met eten en in ene is de wereld mijn oester (hoewel ik die dan weer niet eet ;-)). 
"Where does falafel actually come from?" vraagt ze. 
"Chick peas." (kikkererwten) antwoord ik zonder veel nadenken, de vraag verkeerd interpreterend. 
"No, where!"
"
Oh, Albert Heijn." 

Nu kijkt Sophie me aan alsof ik nog maar een halve hersencel heb en die op vakantie is gegaan. 
"No, WHERE! Like, which country?"
In ene snap ik eindelijk de vraag en we schieten samen in de lach. 
"North Africa." hik ik, waarna ze nog even opzoekt waar precies (het blijkt Egypte, volgens Google).

Okee. Dat was niet mijn helderste moment. 


Een poosje later zitten we beneden. Sophie's vriendje G is net binnengelopen en voordat ik eten ga maken hebben we nog even een geanimeerd gesprek. Sophie hem heeft verteld over mijn heldere moment met de falafel, maar intussen hebben we het over bruin worden en huidskleur. G ziet er vrij Meditteraans uit - hoewel hij helemaal Nederlands is met een haartje Indisch bloed - terwijl Sophie en ik eruit zien alsof we in een Vermeerschilderij wonen en een stuk sneller verbranden en minder bruin worden dan hij.
"Er wonen natuurlijk ook witte mensen in Indonesiƫ." zegt G.
"Ja," antwoord ik, "maar als je naar ons kijkt denk je niet meteen: die komen uit Indonesiƫ."
"Nee." kaatst G direct. "Dan denk je: die komen uit de Albert Heijn!"




In my defence: deze komen toch echt uit de Albert Heijn?


 

zaterdag 27 juni 2026

het was hier stil

 Nou, op het blog dan. Jeminee, in het echte leven was het niet stil (goh, zouden die twee punten met elkaar te maken hebben?)
Vijf weken geleden is Sophie dan eindelijk aan haar knie geopereerd. Ze hebben in die operatie haar knieschijf verplaatst en er een nieuwe band omheen gemaakt. Daarna moest ze in het gips, en volgende week heeft ze weer een foto. 
Gelukkig ziet alles er goed uit en gaat het herstel goed. De eerste dagen waren heftig, hoor, het arme kind met hevige pijn in de tuin (het was prachtig weer), en de enige beweging van de dag was halverwege naar de andere kant van de tuin omdat de schaduw verplaatst was. Maar gelukkig ging het al snel een stuk beter en zowel de chirurg als de fysio zijn heel tevreden! 

De week ervoor was er een groot concert/festival vol jong talent, wat ik met vriendin en duopartner J organiseerde, en hoewel dat fantastisch was was het ook een hoop werk. Gooi er naast alle zorg voor en om Sophie nog een paar andere crises bij, zoals dingen soms gaan in het leven, en nog wat andere Grote Belangrijke Ontwikkelingen waar ik hier misschien nog wel over ga schrijven... nou, dan heb je dus een recept voor een stil blog ;-)

Maar! De rust keert hier weder, het wordt zo langzamerhand zomervakantie, adem in adem uit en ik ga wat van de halve blogs die ik in de tussentijd wel heb getypt afmaken en allerlei dingen publiceren! Dus ik hoop dat iedereen weer meeleest. 


Gelukkig kon een ijsje eten wel