Translate

woensdag 15 augustus 2018

Duurzaam leven: bamboe rietjes

Rietjes. Het was nogal een zoektocht voor me.

Rietjes zijn namelijk zogenaamd ¨single use plastic¨. Superhysterischmegadubbelonverantwoord dus. (Wordt trouwens ook verboden hè, binnen de E.U., over een paar jaar. Goed zo E.U.!)

Maar we houden hier zo van onze smoothies! En die drinken zo fijn door zo´n lekker dik rietje!

Dus kocht ik een paar jaar geleden siliconen rietjes bij Greenjump. En op zich waren ze fijn, want ze waren lekker flexibel en ze konden in de vaatwasser. Maar jammer genoeg vond ik ze wel een smaakje afgeven. Zeker als de smoothie een poosje stond proefde ik het rietje. En nog even los van dat ik dat vies vind, vraag ik me dan ook af of er écht geen stofjes in je drinken komen.

RVS rietjes zijn ook een optie. Maar ze zijn zo hard en metalig. Ik drink ook niet graag uit rvs om dezelfde reden.

Maar toen! Op een Facebook post van Soepp, een geweldig vega(n) restaurantje in Alkmaar, boden ze bamboe rietjes aan. De volgende dag ging ik ze kopen. Ze zijn niet goedkoop, ik betaalde €9,50 voor een setje van twee dikke, één dunne en een korte, mét borsteltje (het standaard setje is €7,50 met een dikke, een dunne, een korte en een borsteltje. Ik kocht er voor €2 een dikke bij).  Online zijn ze wel wat goedkoper te krijgen (bijvoorbeeld bij Greenjump, of hier), maar zelf ben ik wel erg blij met de combi.


Staat ook nog gezellig, toch? 
(Ja, er staat ook een zoethoutstokje in. Superleuk in de muntthee!)

De dikke gaan in de smoothie, de dunne is voor iets gewoons te drinken en de korte vind ik erg fijn voor in een klein picardi-glas. Bijvoorbeeld voor koud geworden thee (ik doe niet zo moeilijk, ik noem het ice tea en drink het gewoon op ;-)) of water. Drinkt gewoon net even leuker.
Na gebruik borstel ik ze even door met wat afwasmiddel en dan mogen ze terug in de beker.

Ik weet nog niet hoe lang ze het doen, ooit zal ik daar wel een update over schrijven.
Geen smaakjes, niet te hard, duurzaam (de bamboe groeit gewoon weer verder als er een eindje is afgeknipt): tot nu toe ben ik fan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)