Translate

dinsdag 14 augustus 2018

Bio schoonmaken: zelf wasmiddel maken met Marseillezeep.

Sinds een jaar of zes maak ik zelf wasmiddel. En ik ben er nog altijd zeer enthousiast over! Het bespaart ons (we gebruikten vroeger Neutral wegens allergie) wel €200,- per jaar én we dragen bij aan een beter milieu, zowel door de milieuvriendelijkheid van het wasmiddel als door het feit dat we geen verpakkingsmateriaal meer gebruiken.

Onze was is net zo schoon als die altijd was, alleen wel veel zachter en ik heb het idee dat de kleren langer mooi blijven.

Hier is het recept!

Nodig:

*80 gram marseillezeep (je kunt het in vlokken kopen of gewoon zelf raspen. Je hebt die met palmolie nodig. De versie met alleen olijfolie blijft namelijk heel waterig)
*80-100 gram soda (voor donkere was zou meer soda in principe kunnen bleken maar ik heb dit nooit gemerkt). Soda is een soort zout en dan ook zeer onschadelijk, maar werkt wel antiseptisch en zorgt ervoor dat de zeep beter werkt.
*evt. 2 eetlepels borax (een alkalide die de zeep beter laat werken. Dit hoeft niet persé. Ik stopte het er vroeger in maar intussen eigenlijk nooit meer. Maar je kunt het bij de drogist voor weinig kopen als je het erin wilt).
*5 liter water.

Verhit 1 liter water in een grote pan samen met de geraspte zeep. Roer totdat de zeep helemaal is opgelost. Voeg dan de soda (en evt. borax) toe: die lost snel op. Voeg vervolgens 4 liter heet water (kan gewoon uit de kraan) toe en stop het wasmiddel in flessen met grote opening. Het wordt namelijk als het afkoelt vrij dik, ongeveer net zoals behangplaksel. Ik heb zelf twee grote glazen flessen van drie liter per stuk bij de Action gekocht omdat ik liever geen plastic gebruik waar dat niet echt hoeft.

Bij elke was doe je een doseerbolletje vol tussen je wasgoed of in de zeeplade. Zelf doe ik dan bij witte- of kookwas nog een handje soda in het zeepbakje (maar ik ben een beetje smetvrezerig over overlevende bacteriën, ik deed dat ook al bij het "gewone" wasmiddel ;-))
In het wasverzachterbakje gaat een scheut gewone schoonmaakazijn. Kost bijna niks en werkt geweldig. De geur van azijn ruik je niet meer als je de wasmachine openmaakt. Zorgt er en passant nog even voor dat je nooit last hebt van kalk in je machine!

Voor een lekker luchtje kun je wat druppels etherische olie toevoegen, of je kunt marseillezeep met een geurtje gebruiken. Zelf heb ik bijvoorbeeld wel lavendelzeep gebruikt, maar mijn favoriet is de gewone ouderwetse Sunlightzeep! Die heeft een heerlijk subtiele citroengeur die je mild blijft ruiken als het eenmaal wasmiddel is geworden. De kleren ruiken gewoon nergens naar. En dat vind ik fijn, want ik weet dat kleren die naar iets ruiken dús chemisch parfum in zich hebben, anders geurden ze niet ;-)

Het lijkt even een gedoe maar het is minder werk dan een pan soep maken (of naar de winkel moeten om vergeten wasmiddel te halen) en hiermee heb je voor zeker 2 of 3 maanden genoeg milieuvriendelijke zeep die ontzettend zacht is voor de huid.

In de afgelopen jaren hebben wij ongeveer €8 per jaar uitgegeven aan wasmiddel. 
Win-win, toch?

2 opmerkingen:

  1. Ik heb dit een paar jaar terug opgegeven, maar ik zie wel dat jouw recept iets anders is dan het recept dat ik altijd gebruikte. Ik geloof dat ik het tóch nog een keer een kans ga geven.. Heb hier nog 3 heerlijke blokken Marseillezeep liggen die ik daar prima voor kan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)