Translate

zondag 29 juli 2018

Ben ik een consuminderaar?

Dit was zomaar iets waarover ik nadacht. ¨Ben ik een consuminderaar?¨

Ik weet niet wat het is maar ik krijg altijd een beetje jeuk van het woord. Hoewel ik wel enorm achter het gedrag sta. Kijk, ¨wij¨ in het Westen willen steeds maar van alles. En we willen het het liefste NU. En we willen er het liefste zo min mogelijk voor betalen. We willen ook niet stilstaan bij wie de producten heeft gemaakt. Of bij de grondstoffen dat het kostte. Of wie die grondstoffen heeft gemaakt, of hoeveel vervuiling erbij kwam kijken. Wij willen iets nú, dat is ons récht, en we hebben ook het recht om er verder niet over na te denken.

En daar word ik heel verdrietig van. En aangezien verbeter de wereld, begin bij jezelf, zijn wij zeker bewuste consumenten. We proberen veel tweedehands te kopen, plastic komt er hier zo min mogelijk in, we maken veel zelf, schoonmaakproducten zijn natuurlijk of bio (Sonnet). Verzorgingsproducten zijn zelfgemaakt of zonder troep en als we iets willen kopen denken we daar goed over na.

Maar ik ben niet Roomser dan de Paus. Ik blijf shoppen hartstikke gezellig vinden én als we iets echt graag willen komt dat er eigenlijk altijd wel. Sophie is helemaal een struggle, dat kind wil werkelijk álles hebben en nóóit iets weggooien. Ik probeer haar dus te leren dat genoeg Genoeg is. En dat is dan ook meteen de kern ervan.

Wat ik absoluut doe is iets één keer kopen. Dus een goeie pan die ik ook nog hartstikke mooi vind, in plaats van 10 keer een Action pan die weer stuk gaat. Het maakt me dan ook niet uit dat dat meer kost, want de milieuvriendelijkheid en duurzaamheid is belangrijker voor me.

Het verschil tussen mij en het beeld dat ik heb van de gemiddelde consuminderaar, is dat het voor mij vooral om bewustzijn gaat. Zowel van het milieu, uitbuiting, grondstoffen en zo, als van ¨is dit iets wat ik echt in mijn ruimte, in mijn huis wil hebben? Of heb ik Genoeg?¨ Terwijl in mijn beleving het voor de gemiddelde consuminderaar vooral om geld gaat. En dat wil ik dan zelf niet het belangrijkste laten zijn. Laat vooral van je horen als je dit heel anders ziet!
Ben ik dan een minimalist? (Lacht even heel hard van binnen...)
Nou, wellicht ooit? Maar voor nu hoef je maar even in mijn kopjes-la of kledingkast te kijken om even mee te lachen ;-)

Ik denk dat er mensen zijn die zullen zeggen: ¨ja, jij hebt makkelijk praten, maar ik heb geen geld om een goeie pan te kopen.¨ En ik weet dat er mensen zijn die van 50 euro moeten rondkomen per week en nee, die kunnen dan geen nieuwe goeie pan kopen (misschien wel voor een Action-prijs in de Kringloopwinkel of via Marktplaats?) Maar wij zijn zelf verre van rijk (financieel dan, verder vind ik ons hartstikke rijk!) en ik denk dat het vooral te maken heeft met prioriteiten. Met kwaliteit over kwantiteit. Met bewust kiezen wat je wel, én wat je vooral níet met je geld doet. Waar je aandacht aan geeft, groeit. Dus als je goedkope troep bij de Action haalt, zegt dat iets anders dan dat je voor dezelfde prijs iets kwalitatief veel beters tweedehands van Marktplaats koopt. Denk ik dan :-). En ik lees ook veel blogs van mensen die helemaal niet veel verdienen maar toch heel rijk zijn met wat ze hebben. Ik hou dus wel heel erg van consuminderblogs :-D

Voor nu is de kern voor mij:


  • Denk na over waar je product vandaan komt, wie het produceerde, hoe vervuilend het was
  • Kijk eens of je iets ook tweedehands kunt vinden 
  • Denk bewust na of je iets nodig hebt, want wat je al hebt is vaak ook al goed
  • Zorg ervoor dat de spullen waarmee je je omringt, spullen zijn die écht bij je passen en waar je écht blij van wordt
  • Als je iets koopt, koop dan iets duurzaams
  • Vermijd alles wat van plastic is. Het is en blijft vervuilend en giftig. Je kunt naar de codes kijken, want er zijn wel betere en slechtere onder de plastics, als je het niet kunt vermijden
  • Wij genieten minstens zo hard van een middagje wandelen en tennissen in het park als van shoppen
  • Zoals zo vaak gaat het allemaal om balans. Als we allemaal een beetje meer zouden nadenken, iets bewuster zouden worden, zooo dát zou een verschil maken! Vele beetjes maken samen een grote!  

1 opmerking:

  1. Super geweldig, hoe goed kun je bezig zijn,
    sta er helemaal achter.
    En hoe mooi verwoord weer!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)