Translate

maandag 1 april 2013

Natuur ende Pecunia (Be)sparen

Sinds een jaar ongeveer maak ik zelf wasmiddel. En ik ben er echt lyrisch over! Het bespaart ons (we gebruikten vroeger Neutral wegens allergie) zeker €200,- per jaar én we dragen bij aan een beter milieu, zowel door de milieuvriendelijkheid van het wasmiddel als door het feit dat we geen verpakkingsmateriaal meer gebruiken.

Onze was is net zo schoon als die altijd was, alleen wel veel zachter en ik heb het idee dat de kleren langer mooi blijven.

Hier is het recept!

Nodig:

*80 gram marseillezeep (je kunt het in vlokken kopen of gewoon zelf raspen. Je hebt die met palmolie nodig. De versie met alleen olijfolie blijft namelijk heel waterig)
*80-100 gram soda (voor donkere was zou meer soda in principe kunnen bleken maar ik heb dit nooit gemerkt). Soda is een soort zout en dan ook zeer onschadelijk, maar werkt wel antiseptisch en zorgt ervoor dat de zeep beter werkt.
*evt. 2 eetlepels borax (een alkalide die de zeep beter laat werken. Dit hoeft niet persé. Ik stop het er zelf wel altijd in. Je kunt het bij de drogist voor weinig kopen)
*5 liter water.

Verhit 1 liter water in een grote pan samen met de geraspte zeep. Roer totdat de zeep helemaal is opgelost. Voeg dan de soda (en evt. borax) toe: die lost snel op. Voeg vervolgens 4 liter heet water (kan gewoon uit de kraan) toe en stop in een grote bak. Flessen werken niet want het wordt vrij dik, ongeveer net zoals behangplaksel. Ik heb zelf twee grote glazen bakken bij de Action gekocht omdat ik liever geen plastic gebruik waar dat niet echt hoeft.

Bij elke was doe je een doseerbolletje vol tussen je wasgoed. Zelf doe ik dan bij witte- of kookwas nog een handje soda in het zeepbakje (maar misschien ben ik wel neurotisch over overlevende bacteriën, ik deed dat ook al bij het "gewone" wasmiddel, haha!)
In het wasverzachterbakje gaat een scheut gewone schoonmaakazijn. Kost bijna niks en werkt geweldig. De geur van azijn ruik je niet meer als je de wasmachine openmaakt.

Voor een geurtje kun je wat druppels etherische olie toevoegen, of je kunt marseillezeep met een geurtje gebruiken. Zelf heb ik nu bijvoorbeeld lavendelzeep.

Het lijkt even een gedoe maar het is minder werk dan een pan soep maken en hiermee heb je voor zeker 2 of 3 maanden genoeg milieuvriendelijke zeep die ontzettend zacht is voor de huid.

In het afgelopen jaar hebben wij ongeveer 8 euro aan wasmiddel uitgegeven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)