Translate

zaterdag 27 april 2013

De Fluor Controverse




Een paar maanden geleden besloot ik zelf mondwater te maken. (Een recept zal ik plaatsen in een apart bericht) omdat ik niet meer mondwater wilde gebruiken met allerlei chemicaliën erin. Dit beviel heel erg goed.

Mede daardoor begon ik steeds meer na te denken over tandpasta. Hoewel je natuurlijk de tandpasta uitspuugt neemt je mondslijmvlies heel veel op van wat er binnenkomt (denk maar aan vitamine B12 tabletjes die je onder je tong moet laten smelten zodat het opgenomen wordt, of het welbekende hartpilletje onder de tong). Maar ik had twee grote bezwaren tegen iets veranderen op tandpasta-gebied om twee redenen:

1) Fluor heb je nodig? Toch? Anders krijg je direct grote gaten? Als kind kreeg ik zelfs fluorbehandelingen!
2) Sinds jaar en dag heb ik gevoelige tanden, vooral de voortanden. Dit kan echt ontzettend pijnlijk zijn en dus gebruik ik, sinds datzelfde jaar en dag, sensodyne tandpasta om die pijn te voorkomen.

In de natuurwinkel stond ik vorige week, met biologische tandpasta in mijn handen met daarin alleen maar kalk, glycerine en muntolie, mij deze punten hardop af te vragen toen ik werd aangesproken door een man. Hij vertelde me dat het grote onzin is dat je fluor nodig hebt, sterker nog, dat fluor giftig is! En helemaal geen gaatjes voorkomt!
Door zijn woorden enigszins gerustgesteld kocht ik de tandpasta, maar nam me uiteraard wel voor alles grondig uit te zoeken.
Die zelfde dag verscheen er toevallig op facebook een blog over fluoride en tandpasta, die ik helaas niet meer kan vinden. Maar nadat ik zelf ging zoeken vond ik alleen maar bronnen die stelden dat het zo is dat fluoride niet alleen erg schadelijk voor ons is, maar zelfs dat het onze tanden niet beschermd! Gegronde wetenschappelijk onderzoeken wijzen dit uit. Zie bijvoorbeeld:

http://www.globalhealingcenter.com/health-hazards-to-know-about/where-the-yellow-went
http://www.naturalnews.com/029140_toothpaste_fluoride.html

Als je even googlet valt je mond echt open.

We zijn dus rustig begonnen met het poetsen met de tandpasta van de natuurwinkel en voor Ben en Sophie ging dat prima. Maar na een week begonnen mijn tanden weer gevoelig te worden.
Dus googlede ik nog even verder en vond vele recepten om zelf tandpasta te maken met baksoda.

Deze wat samenstellend kwam ik tot de volgende versie:

2 delen baksoda
5 delen kokosolie
druppels etherische muntolie, kruidnagelolie en mirreolie (deze laatste twee hebben een zeer goed effect op de mond)
paar druppels stevia om de smaak van de baksoda te neutraliseren.

De afgelopen twee dagen heb ik hiermee gepoetst. En ik ben volledig verbouwereerd. Niet alleen is de gevoeligheid weer weg, maar ook hebben mijn tanden nog nooit zo glad en zo schoon aangevoeld. Ongelooflijk!

Op maandag ga ik een biologische tandarts bellen om meer informatie te krijgen. Ik wil zoveel mogelijk kennis vergaren zodat ik een geïnformeerde beslissing kan nemen. De informatie wordt dus nog vervolgd!

Nog even over de ingrediënten:

Baksoda is een zeer veelzijdig goedje. Je koopt het het beste bij de drogist in grote verpakking (en dus niet in kleine dure supermarktzakjes) of in een toko ofzo. Je kunt het gebruiken om gebak ed. te laten rijzen, maar vooral ook als mild schoonmaakmiddel. Wij gebruiken het al een hele poos in plaats van shampoo (hierover later een post), maar je kunt het ook gebruiken om op een zeer milde manier andere dingen schoon te maken. Ook kun je, als je "verzuurd" bent (hiervoor kun je je speeksel of urine met een ph papiertje testen) baksoda opgelost in water drinken, omdat het alkalisch is.
En ook niet onbelangrijk: het schijnt je tanden witter te maken!
Kokosolie schijnt, behalve gezond, ook nog eens anti-schimmel te zijn en gifstoffen uit je lijf te halen. Hierdoor wordt aangeraden de tandpasta wel uit te spugen (ook al zijn alle ingrediënten volledig eetbaar) omdat je mond daar nogal wat gifstoffen schijnt te verzamelen.
Kruidnagelolie is antiseptisch en helpt herstel.
Mirre-olie geneest en herstelt.

Een linkje naar een van de recepten (hoewel ik zelf niet zo snel xylitol zou toevoegen omdat ik niet goed tegen zoetstoffen kan):

http://wellnessmama.com/2500/homemade-remineralizing-toothpaste-recipe/

Ik ben erg benieuwd naar jullie eventuele ervaringen!

1 opmerking:

  1. Heb je het boek “Genees tandbederf” al gelezen? Aanrader!
    http://www.succesboeken.nl/boeken/9789079872602/Genees-tandbederf

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)