Translate

woensdag 24 april 2013

Wat Te Doen Bij Broedse Merels?

In onze met klimop bedekte schutting zit een merelnest. In het nest liggen vijf prachtige zeegroene eitjes met donkere spikkels. Ze zijn kleiner dan een paasei. Op het nest zit een vrouwtjesmerel, dat wil zeggen, tótdat wij de tuin inlopen! Zodra de deur opengaat vliegt de merel naar de overkant van het water.

En dat vind ik dus niet zo fijn. Want ik maak me zorgen: wat nou als het feit dat wij in de tuin komen ervoor zorgt dat de merel haar nest verlaat? Eigenlijk zou ik zo in staat zijn om daarvoor twee weken binnen te blijven! Maar dat is wellicht wat overdreven...

Net heb ik dus maar de vogelbescherming gebeld en gevraagd hoe het zit met zo'n nest. Hoe lang kunnen de eitjes zonder de mama? Ik voelde me wel enigszins stom toen ik het keuzemenu tegenkwam: "Kies 1 voor vragen over bestellingen. Kies 2 voor vragen over leden. Kies 3 voor overige vragen". Nergens "Kies 4 voor vragen over wilde vogelnesten in uw tuin"...

De vriendelijke man antwoordde me evenwel, nadat hij had opgemerkt dat het fijn was dat ik me ontfermde over de merels (haha) dat als de eitjes eenmaal bebroed zijn als het goed is de merel haar nest niet meer verlaat. En dat er ook een gewenning zou moeten optreden als ze eenmaal doorheeft dat wij haar geen kwaad gaan doen.

Hm. Gerust ben ik er nog niet op! Ik vind het echt superleuk dat ze onze tuin hebben uitgezocht om te nestelen en ik wil zo graag kleine mereltjes zien leren vliegen! Hopelijk leert de merelmama snel dat ze bij ons welkom is en lekker op haar nest kan blijven zitten.

1 opmerking:

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)