Translate

zondag 3 december 2023

Waarom "Mij maken die kilo's niks uit!" eigenlijk niet zo'n aardige opmerking is.

Dit is best een beladen onderwerp, maar ik wil er toch een keer over schrijven. 

Bijna alle opmerkingen die je krijgt als je veel afvalt zijn echt supertof. Lief, prettig, en heel vaak een conversation starter voor gesprekken over gezondheid en het leven die ik heel erg waardevol vind. 
Maar toch krijg je die éne regelmatig. Die éne die stoort, zowel bij mij als bij vriendinnen en kennissen die veel zijn afgevallen. Het zijn de mensen die zeggen, eigenlijk altijd op een klein beetje strenge toon: "Mij maken die kilo's niks uit hoor! Ik vond je sowieso al mooi, of je nou 50 of 150 kilo weegt."

En eigenlijk is dat dus niet zo aardig. 
Stel je even voor dat iemand een anderssoortige prestatie heeft geleverd. Bijvoorbeeld een belangrijk examen heeft gehaald. Zou je dan zeggen: "Ik vond je daarvoor ook al goed, hoor! Mij maakt dat examen niks uit!"
Dat klinkt in ene heel onaardig, toch?
Natuurlijk vond je die persoon daarvoor ook al goed. Stel je voor. Maar daar ging het nu even niet om. 

Bijna alle mensen die veel afvallen doen daar enorm hun best voor en zijn trots op het resultaat. Bijna alle mensen die afvallen horen dan ook graag dat dat zichtbaar is, maar los daarvan is het ook nog eens zo dat de persoon die deze opmerking maakt er eigenlijk vanzelf vanuit gaat dat je alleen af bent gevallen om esthetische redenen. En hoewel dat ergens begrijpelijk is, vooral als dat iemand is die zelf nooit een probleem met gewicht heeft gehad, is dat -sorry- grote onzin. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef is dik zijn gewoon echt niet leuk, dus word je er blij van als je van die beperkingen eindelijk geen last meer hebt. Dat de wereld dan met je meeviert is fijn! 

De kern van het verhaal is: het feit dat je iemand complimenteert met de prestatie die die heeft geleverd betekent niet dat je daarmee de dikkere persoon die ze waren afkeurt. 


N.B. Even voor de zekerheid: opmerkingen als "ik vond je altijd al prachtig, maar je straalt nu zo!" en dergelijke zijn helemaal goed, natuurlijk. En de andere kant van het verhaal: gelukkig heeft niemand tegen mij iets gezegd als "nou, gelukkig maar want je zag er ook echt niet uit." want dat zou wél het afkeuren van wie je was zijn, en ik weet dat dat óók bestaat in de wereld en fatshaming is evenmin aardig. 
Het gaat hier even om een vrij specifieke manier van reageren die  bij mensen die veel afvallen niet zo lekker binnenkomt en die daarom toch een keer beschreven mocht. 

Zo! Dat gezegd hebbende een gezellig fotootje of twee en ik wens jullie allen een superfijne zondag! Glij niet uit! ;-)



Zo'n ontzettend leuk King Louie setje gescoord! Één keer raden waar ;-)






6 opmerkingen:

  1. Je hebt inderdaad een punt. Wel wil ik zeggen dat opmerkingen over lichaam en gewicht gevoelig liggen. Het compliment over het slanke lijf kan een afkeuring van het dikkere lijf verpakken. Daarom zeggen mensen dat er voor de zekerheid toch even bij. En vergeet ook niet dat een heel groot deel van de afvallers weer aankomt na verloop van tijd, dus het is een soort van indekken met de opmerking "ik vond je dik ook mooi".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Helemaal eens hoor en ik vind het ook lief als mensen zeggen dat ze je vroeger ook mooi vonden. Maar “mij maken die kilo’s niks uit” voelt toch wat anders dan dat :).

      Verwijderen
  2. Ik ben enorm trots op je. Je was/bent mijn inspiratie voor afvallen. Vooral het punt om gezonder te willen zijn was voor mij een eye-opener. Ik voel me ook een stuk fijner om mijn lijf nu, en dat is mede dankzij jou tot stand gekomen ♥️

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)