Translate

vrijdag 12 augustus 2022

Wat eet ik dan? Buikherstel en afvallen

Ik hoor jullie denken: ja, allemaal leuk en aardig, maar wat eet die vrouw dan eigenlijk? Daar wil ik best wat over vertellen.
Allereerst: zoals ik al zei zijn, voor de gezondheid van de buik, vezels enorm belangrijk. Wij Nederlanders krijgen blijkbaar gemiddeld veel te weinig vezels binnen: zo tussen de 16 en 23. Je wilt eigenlijk als vrouw minstens 30 gram eten. Ik zit intussen op rond de 25-30 gram, maar ik denk eerlijk gezegd dat ik pré-diverticulitis wegens glutenvrij dieet niet eens aan die 16 kwam. 

Goed. Dit verhaal gaat over wat ik zo ongeveer eet. Laat ik daarom meteen disclaimen: dit is wat momenteel goed is voor mij. Dat betekent niet dat het ook goed is voor jou. Of genoeg is voor jou. Of wat dan ook. Los daarvan eet ik momenteel vrij beperkt, doordat ik gevoelig ben voor van alles. Als jij dat niet bent zou ik dus vooral véél meer variëren. Het is meer een handleiding: wat doet Anke nou? 

Mijn belangrijkste "tip", als ik überhaupt zou vinden dat ik die zou moeten geven, is om niet vast te houden aan wat hoort. Dus om 8 uur ontbijt, om 12 uur lunch met elke dag hetzelfde... Dat is ooit zo bedacht, maar moet het dan ook zo? Moet je elke dag brood eten? En moet je elke dag dezelfde hoeveelheid eten? Of kun je volgen waar je lijf om vraagt? 

Heb ik geen honger? Dan eet ik nog niet. Overigens doe ik dat al jaren zo. Wél eten terwijl mijn lijf daar geen zin in heeft is echt geen goed plan voor me. Heb ik juist veel honger? Dan eet ik wat meer. Ik eet een dieet met hoog eiwitgehalte. Mijn lijf doet het daar het beste op en houdt niet zo van koolhydraten. Over de afgelopen 8 weken kom ik ongeveer tot de 1550 kcal gemiddeld. Minimaal 1400, maximaal 1700/1800. Maar het gemiddelde is 1550.
Wat en hoeveel varieert dus, maar er zijn wel bepaalde dingen te beschrijven die ik nu eigenlijk elke dag hetzelfde doe.

Zo ontbijt ik elke ochtend (maar vaak pas vrij laat) met een banaan, geprakt met 2 eetlepels haverzemelen en daarbij 125 gram blauwe bessen of mango (of soms ander fruit als ik dat vers heb). In dit ontbijtje zitten al 7,5 gram vezels. Soms eet ik dan een uurtje later iets van mager eiwit (kip of zo), als ik honger heb. Het is enorm belangrijk om minstens een halve liter water of thee te drinken bij dit ontbijt, liefst meer. Haverzemelen (en andere vezels) nemen water op en dus heeft je darm vocht nodig zodat ze er lekker doorheen gaan en hun goede werk doen.

Verder eet ik bijvoorbeeld rijstwafels, gemaakt van zilvervliesrijst, met iets van een mager eiwit. Dus kip, kalkoen, tonijn, wat dan ook. 

Tussendoor drink ik vaak een mason jar met Lima havermelk met cacao. Heel lekker, gezond en veeeel vezels (zo'n 5 gram per 450 ml. En maar 220 kcal o.i.d.) En ik eet nog meer fruit. Bijvoorbeeld mandarijnen, of een sinaasappel. Of watermeloen (niet zo heel veel vezels maar ook maar heel weinig calorieën en andere dingen, dus je kunt er vrij veel van eten). 

Als diner eet ik meestal 50 gram volkoren rijst of boekweitcouscous (ik kan geen gluten eten dus eet als granen momenteel alleen rijst en boekweit.), 100 gram bio kip of kalkoen en zo'n 250 tot 300 gram groente. Wortel, broccoli, courgette (let op: die heeft wel minder vezels dus combineer ik meestal met broccoli, die de vezelkoning is), bloemkool, flespompoen, dat soort dingen. Het eten is heerlijk. 50 gram rijst/couscous is de helft van een "normale" portie, maar voor mij is het voldoende. Ik eet het niet eens altijd helemaal op.

Sowieso is dat een interessant gegeven hè: wat is "genoeg?" Het is altijd weer aftasten, voelen, goed in tune zijn om te weten wat "genoeg" is. Of wat te weinig is. Nogmaals; wat voor mij goed is, hoeft dat voor jou niet te zijn en vice versa. Ik ben momenteel erg streng, omdat ik nog op veel voedingsmiddelen reageer. Maar ik hoop dat door mijn buik te helen dat ook steeds beter wordt en er meer voedingsmiddelen toegevoegd kunnen worden. Het onderzoeken wat voor jouw lijf klopt, goed is, je gezond maakt, is een interessante en prachtige zoektocht. Mijn ervaring is ook dat, hoe meer je in een lekkere flow bent met je eten, hoe makkelijker het is om te voelen wat je éigenlijk wilt eten, wat goed voor je is en wat je nodig hebt.

Nu ik zo enorm puur eet is mijn smaak ook veranderd. Een vers geplukte braam is een smaakexplosie in mijn mond. Ik heb geen enkele behoefte aan vet of zoet eten. Zolang ik het niet eet, hoef ik het ook niet. Ik wíl het ook niet, want ik wil mijn lijf geven wat goed is voor mijn lijf. 

Daarom ook: hoewel ik enorm blij ben met het gewichtsverlies is dat absoluut niet de hoofdreden voor dit alles. De hoofdreden is mijn gezondheid. Ik val ook niet enorm snel af. Ik had laatst al op mijn zeepbox staan roepen dat "elk pondje gaat door het mondje" grote onzin is, toch? Het valt ondanks betrekkelijk weinig calorieën niet van me af of zo. Maar met ongeveer 0,5 tot 1 kg per week ben ik "dik" tevreden. Tien kilo is 40 pakjes boter. Ik bedoel: stel je even voor! Ik hoop om zo snel mogelijk nog meer groente te kunnen introduceren en hopelijk op termijn minder afhankelijk te zijn van dierlijk eiwit. 


Ik vind het leuk om hier regelmatig over te schrijven, het lijkt me fijn dingen te delen en wie weet hebben jullie wel dingen terug te delen? Voel je vrij om te reageren! Een dialoog is fijn! 

Oh, enne... mocht je nou hier komen omdat je je gezondheid wilt verbeteren maar je kunt wel tegen alles? Dan kan ik je nog de tip geven om vooral veel peulvruchten te eten. Die zitten vol vezels en andere goede dingen! Ik hoop tot het punt te komen dat ik ze ook weer kan eten :-)



4 opmerkingen:

  1. Jeetje kind wat kan jij t toch mooi omschrijven, en wat ben je verschrikkelijk goed bezig. En weet je; ik denk dat we hier allemaal veel van kunnen leren. Dus dank je wel ook. En onwijs succes verder natuurlijk. Je kunt het.
    ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel toevallig vandaag op je blog terechtgekomen. Zit ook zo te worstelen wat moet ik op een dag eten. Wat ik wel weet, dat ik gewoon te weinig eet. Ook doe ik aan interminent fasering. Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Wel heb ik daardoor geen honger prikkeling meer. Daarom met grote interesse jou blog gelezen. Je schrijft echt heel mooi. En wellicht neem ik wat van jou ideeën over. Weliswaar niet fijn voor je dat eten niet vanzelfsprekend gaat. Maar volgens mij ben je op de goede weg. Je hebt er in iedergeval een vaste lezer bij. Lieve groetjes



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn dat je meeleest! Ik ga zeker nog weleens schrijven over intermittent fasting!

      Verwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)