Translate

zondag 18 augustus 2024

Tevreden met je gewicht?!

 Ik bevind mij plots in een realiteit die zo onwerkelijk voelt dat het echt even flink moet wennen. Ik had een flare up, afgelopen maand. Daar zijn allerlei potentiële redenen voor en ik weet niet exact hoe en waarom, maar de realiteit was dat ik flink vaak niet lekker was en eten lastig was. En zo kwam het dat ik na drie maanden stabiel zijn in gewicht nu toch in ene mijn uiteindelijke, liefste doel bereikte. 

Een bmi van 22,5 heb ik nu. Bizar, toch? En zo kwam het dat ik zomaar niet meer hoef af te vallen. 
Het is goed zo. 
Mijn gewicht is al een poosje gezond maar nu kan ik voor het eerst ooit zeggen dat ik happy ben met mijn gewicht. 
Hoe bizar is dat?

Ik ben namelijk denk ik nog nooit op dit punt geweest. Ik groeide op na Twiggy, zie je, in de tijd van supermodellen als Kate Moss en zo. Dun, dunner, dunst was de mode. Geen curves, graag. In een familie met overgewicht. Dat overgewicht was een schrikbeeld en misschien wel mede daardoor onvermijdelijk. 
Toen ik voor het eerst flink was afgevallen (in twee fases vanaf mijn 17e tot mijn 20e), was ik net zo slank als nu maar alsnog (hoe jammer en volstrekt onnodig dat in retrospect ook is) niet tevreden. Ik had bijna modellenmaten namelijk, ware het niet dat mijn heupen zo'n tien centimeter te breed waren. Dus ook al was ik slank (en bleef ik dat tot na mijn zwangerschap, toen mijn spijsvertering er mee uit schee) en wist ik dat ik slank was, bleef het gevoel van het is goed zo altijd uit.

Tot nu, dus. Kijk, zijn er dingen die ik anders zou willen zien? Natuurlijk. Is mijn huid zo strak als ik zou willen? Natuurlijk niet. Het is zoals het is. Ik heb mijn zandloperfiguur omarmd en dat gewicht... dat is prima zo. 

Had ik al gezegd hoe bizar dit is?

Ik hou al een hele poos niet meer bij wat ik eet in de Food app (ga ik nog over bloggen) op mijn telefoon. Het is niet meer nodig, want ik heb een systeem, het is gewoon geworden, ik weet wat "normaal" is voor me. Maar toch was het even een dingetje om, toen de app laatst vroeg (dat doet hij eens per maand) om een nieuw eetplan, geen nieuw doelgewicht meer in te stellen, maar te klikken op "na het afvallen."
 
Na het afvallen. 

Bizar. 



-51 kg 


5 opmerkingen:

  1. Zo trots, en je bent zo mooi.
    Je was al heel mooi van binnen en van buiten maar dit staat je heel goed. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel knap van je en ik hoop dat je er van geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is fijn wanneer je tevreden bent met je gewicht. En na zo'n gewichtsverlies is het zeker belangrijk dat je het nu goed vindt. Ik schreef al eerder dat het je zeker lukt om dit gewicht te behouden omdat je een leefstijlverandering hebt ingezet om dit te bereiken, dat is namelijk de enige manier om op je goede gewicht te blijven. Een crashdieet is daar niet geschikt voor, de mensen die het zo verliezen komen altijd weer aan. Mijn leefstijl is ook veranderd en daardoor blijf ik nu op mijn huidige gewicht. Ik eet niet wat ik lekker vind, ik vind lekker wat ik eet! Dit zijn de woorden van mijn vader na zijn leefstijlverandering ivm te hoog cholesterol, dat ging zonder medicijnen omlaag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een geweldige quote. Ik ben het er helemaal mee eens!

      Verwijderen
  4. Ik kan me voorstellen dat het best even onwezenlijk is. Maar wat een mooi moment!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)