Translate

vrijdag 9 februari 2024

B.O.V.. Of: wat doe je tegen virussen?

 Zo, zeg, wat een... hoe zeg ik dit op een manier waarop je het op je blog kunt zetten... Bijzonder Onvriendelijk Virus is dit. Nadat ik dus eigenwijs een leuk jurkje had aangetrokken in het vorige blog eindigde ik later die middag in ademnood bij de huisarts en daarna onder de douche, waar ik met een klein stemmetje tegen Ben verkondigde: "I'm sick, Bennie..."
Charmante tijden, dus ;-)

Maar! Daardoor vind je ook weer eens wat nieuwe dingen uit. Er zijn namelijk een aantal dingen die mij al jaren enorm goed helpen tegen virussen en die ik ook aan zangleerlingen aanraad, en dat lijstje is nu wat uitgebreid. 
Allereerst jarenlang geluk:

* Echinacea (ik heb die van Lucovitaal, druppels. Zit namelijk ook Cat's claw in, ook al zo'n weerstandkrachtpatser)
* Schüssler celzouten nummer 3. Ik hoor je denken: echt? Maar serieus, vroeger was ik regelmatig ziek en sinds die celzouten, elke keer als je iets voelt opkomen meteen nemen en meestal hou je 'm eronder. Te koop bij H en B of goede drogist. Of online, natuurlijk
* Thijmthee. Klinkt bizar maar helpt dus echt tegen hoesten. Kan ook met citroen er in (lost slijm op) en eventueel honing. Gewoon een theelepel gedroogde thijm in een thee-ei en even laten koken.
* Vitamine C (beetje evident maar toch).

Maar ondanks dit alles kon ik nog steeds amper ademhalen en ik was er klaar mee. Dus ik ging online op zoek en ik vond wat leek op een natuurlijke versie van Fluimucil (in Fluimucil zitten zoetstoffen namelijk, die mijn buik niet grappig vinden). 
N-acetyl L-cysteïne heet het middel, en het is bijvoorbeeld verkrijgbaar bij de Holland and Barrett. Omdat ik niet naar de winkel kon en op de site niet meer mag staan waarvoor het middel werkt belde ik de klantenservice van dat etablissement en bijzonder genoeg ging het gesprek met de man die ik aan de telefoon kreeg ongeveer zo: 

"Hallo, met die en die van Holland en Barrett, waarmee kan ik u helpen?"
"Hallo, met Anke. Ik ben op zoek naar iets dat vastzittend slijm kan oplossen, en nu vond ik dit middel. Is dat inderdaad daarvoor?"
Er was even stilte aan de andere kant van de lijn. Toen kwam de stem terug.
"Uhm, ja. Het wordt vooral gebruikt door mensen met Ceeee Ooo Peee Deee." Zijn lippen vormden zich om de nieuwe letters alsof hij ze nooit eerder had uitgesproken. "Maar heeft u al geprobeerd om te gorgelen met zout water?"
Goh, dat was nou ook bijzonder. Ik dacht niet dat dat was wat ik vroeg en volgens mij gorgel je niet in je longen. Ik ontweek de vraag daarom maar een beetje en probeerde terug te gaan naar het onderwerp. Maar daar had de man weinig zin in. 
"Rauwe ui en citroen kan ook helpen." sprak hij belerend. Volgens mij was hij van mening dat alleen mensen met Ceeee Ooo Peee Deee recht hebben op pillen.
"Daar kan ik helaas niet goed tegen."
"Gember! En honing!"
"Daar kan ik helaas ook niet goed tegen."
Nu werd de man geïrriteerd en vroeg op strenge toon: 
"Waar kunt u dan wél tegen?"
Ik besloot om maar geen lijstje te geven en vroeg vriendelijk nogmaals: "Begrijp ik dus goed dat dit middel inderdaad werkt tegen vastzittend slijm?"
"Ja." gaf de man toe. 
Ik bedankte hem, wenste hem vriendelijk een prettige dag en beëindigde het gesprek. 

Goed. Lieve Ben is naar de winkel gegaan voor me, waar ze direct bevestigden dat dit inderdaad een heel goed middel is bij vastzittend slijm door virussen, en dat het bij COVID en griep ook veel gebruikt wordt. Top dus. Hij kwam thuis met een potje van Metagenics maar ze hebben het ook van eigen merk. En weet je wat? Het helpt ook nog! 
Mocht jij dus nou ook ergens geveld worden door dit of een ander B.O.V. (hoop het niet), wie weet kan het helpen en dan hoef je niet eerst ziek in gesprek met eigenwijze klantenservicemannen ;-). Want ik kan in elk geval weer een beetje ademhalen. 


Goed nummer twee! Intussen zijn we weer een dag verder, ben ik niet meer besmettelijk, en ben ik natuurlijk vreselijk geduldig, dat snap je. Altijd. Toch? Dus ik ga ook niet vandaag tóch even lekkere nieuwe venkel-en zoethoutthee halen bij Simon en Levelt. Nee joh. Natuurlijk niet. Zou niet durven! Nee hoor, ik blijf braaf de hele dag in pyjama. ;-). En ik ga óók al geen pakjes ophalen omdat Ben nu ook ziek aan het worden is. Nee. Zou echt niet durven. Geduld is namelijk mijn middelste naam! 


Dat allemaal eerlijk gezegd hebbende: kijk nou toch, wat het Fietje vandaag achterliet op de kruk bij mijn stoel:



Sorry, dat is toch te lief?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)