Translate

zaterdag 8 december 2018

Recyclen: nieuw syteem in Alkmaar

Adine van lekkerlevenmetminder.nl deelde vandaag een oude blog van haar over recyclen.
Ik wilde daar ook al even over schrijven, dus nu kwam de inspiratie bovendrijven.

Dat dat betekent dat er vandaag twee blogs zijn, nou, daar doen jullie het maar mee ;-)

Tuurlijk is het niet het meest spannende onderwerp. Maar het is wel een belangrijk onderwerp! Het zou lekker zijn als wij de aarde een beetje okee doorgeven aan onze kinderen. Als er niet binnen een aantal jaar geen oceaan meer is, maar nieuwe plastic continenten. Dus vandaar: een belangrijk onderwerp.

In Alkmaar is sinds binnenkort een nieuw systeem voor afvalscheiding. In het oude systeem waren er drie kliko´s: een grijze voor restafval, een groene voor GFT en een blauwe voor papier. Met die blauwe was ik al enorm blij, want eerder hadden we die niet.
Plastic moest je wegbrengen naar de grote containers bij het winkelcentrum.

Wij zijn nogal van de groene, zoals jullie weten, dus we scheidden alles altijd al netjes. En we brachten dus ook netjes het plastic weg. Met ons gezin hebben we in de twee weken dan ook een klein pedaalemmertje met restafval, en ik probeer om zo veel mogelijk plastic te vermijden. Dat is best lastig, en dus leefden er altijd wel zakken met PMD afval in onze schuur... niet zo fijn!

Veel mensen vinden het niet zo leuk om over milieu na te denken, dus gooi(d)en alles lekker makkelijk in de grijze container. En dát (en de zakken plastic in de schuur) is met het nieuwe systeem opgelost!
De grijze container is namelijk een PMD container (plastic, melkpakken, blik en zo) geworden, en restafval moet vanaf nu weggebracht worden naar een ondergrondse container in de straat.

Wat een geweldige uitvinding!! In plaats van gestraft te worden voor afval scheiden (namelijk slepen met zakken plastic naar een winkelcentrum), word je nu ¨gestraft¨ voor je restafval en is het veel aantrekkelijker geworden om netjes te scheiden.

Ik hoop dat ook heel erg dat dit goed werkt en mensen het ook echt doen!

Ik ben me ervan bewust dat er ook stemmen opgaan voor niets scheiden en dan scheiden in het overlaadstation. Ik weet daar te weinig van om daar iets onderbouwds over te kunnen zeggen. Ik weet alleen wel dat níets doen sowieso geen optie is. Want iedereen wil toch de aarde leefbaar houden?

Wij zijn in elk geval erg blij met het nieuwe systeem!


2 opmerkingen:

  1. Ik woon duidelijk in een ander deel van Alkmaar (bij het ziekenhuis). In de 18 jaar dat ik er woon heb ik nog nooit 1 kliko gehad/gebruikt. De laatste 3 jaar hebben we een grijze ondergrondse bak in de straat. Daar gooi ik 1 volle chipszak per week in met restafval. De rest breng ik regelmatig naar de verschillende bakken bij de supermarkt. Geen punt, als ik een volle tas mee terugneem kan er ook een volle tas mee heen. Daarbij weegt leeg pastic vrijwel niets. Eigenlijk zou ik daar ook best m'n beetje grijs kunnen brengen. We hebben hier echter nooit een GFT-bak gehad. Ik heb weinig GFT, maar er zijn hier ook grote achtertuinen en volgens mij prakken die hun GFT gewoon in de grijze langs de weg. (Wist je overigens dat Kliko staat voor Klinkenberg en Koster, een bedrijf dat die plasticbakken eerst in Alkmaar maakten en later in Duitsland.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh joh! Ik wist helemaal niet dat dat op verschillende plekken nog anders was. Wat goed dat je ook zo weinig afval hebt! Als iedereen dat inderdaad deed he :)
      En hee! Dat is leuk!! Weer wat geleerd!

      Verwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)