Translate

vrijdag 15 november 2013

Recept: Over (h)eerlijke en supergezonde aïoli / uiensaus




Afgelopen woensdag was mijn vader jarig. Hij bereikte de eerbiedwaardige leeftijd van 69 jaar! Feest! 
Na Sophie's balletles besloten we (bij hoge uitzondering) patatjes te halen om het te vieren. 
Thuis besloot ik ook nog om mezelf te trakteren en wat eivrije mayonaise erbij te eten. Dit eet ik bijna nooit omdat het gemaakt is met zonnebloemolie (en dat zit vol omega 6, wat weer niet goed is voor je lijf en je bloedsuiker) en er toch nog wel een hoop toevoegingen inzitten. Maar aangezien ik het wel altijd heerlijk vond staat het wel in de koelkast. 
Maar wat bleek? Ik vind mijn eigen saus lekkerder dan mayonaise!! 

Dus hierbij het recept. 

1 medium ui (als je rode gebruikt wordt de saus roze :)). Gepeld heb je ongeveer 60-65 gram nodig. 
30 gram appelazijn
5 gram zout of naar smaak (ik gebruik altijd oerzeezout of himalayazout. Hierin zitten meer mineralen!)
peper naar smaak
ongeveer 150 gram milde olijfolie (ik gebruik de milde olijfolie van Ekoplaza)

Snij de ui, doe de azijn, zout en peper erbij en een beetje olie. Begin met mixen (ik doe het met de staafmixer maar elke soort mixer werkt). Als alles fijngemalen is doe je de olie er scheutje voor scheutje bij. De saus wordt dikker! 

Als je houdt van een vrij zure saus laat je hem zo. Je kunt ook nog meer olie toevoegen voor een mildere smaak. Of je kunt een druppeltje stevia toevoegen om de zuurte tegen te gaan. 

De azijn zorgt ervoor dat de saus bindt en dikker wordt. Maar ook is appelazijn heel gezond. Het stimuleert de spijsvertering en werkt anti-bacterieel (daardoor blijft de saus dus ook lang goed). 
Olijfolie is een zeer gezonde olie. Het zit vol vitamine E en antioxidanten (fenolen). Het is een omega 9 vetzuur, welke zeer goed is voor je lijf. 

Deze saus is veganistisch, glutenvrij, eivrij en citrusvrij. 

Ook vind ik zelf een groot voordeel dat maar iets meer dan de helft van de saus olie is! Dit in tegenstelling tot "gewone" mayonaise, waar dat aandeel veel hoger ligt. Dus je kunt makkelijker een lepel opscheppen zonder meteen veel olie binnen te krijgen. Ook al is deze olie dan gezond :)

Eet smakelijk! 

P.S. Als iemand zich nog afvraagt of gewone patat van de patatboer gezond is: ik ben de hele nacht misselijk geweest en heb veel heen en weer gelopen naar de badkamer! Haha! Ik ben voorlopig weer genezen van de patat! Brr! Wat een les! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)