Translate

zondag 19 mei 2013

Koffie, maar dan bewust



In dit huis proberen we al langere tijd zo min mogelijk plastic te gebruiken. Plastic is namelijk best een schadelijk goedje. Het is giftig voor onszelf, én er drijft een nieuw continent, gemaakt van plastic, in de Grote oceaan, (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunststofarchipel) wat een enorme natuurramp is. Visioenen vliegen dan voor mijn ogen van zielige vogeltjes die denken land gevonden te hebben en met een snavel vol plastic crashen in de oceaan! Niemand neemt er de verantwoordelijkheid voor, omdat er natuurlijk geld mee gemoeid gaat. En zoals iedereen weet, is geld belangrijker dan de gezondheid van de aarde, de mensen en de dieren. Toch? En als niemand iets doet, klein of groot, verandert er ook niks.

Onder het mom van "verbeter de wereld, begin bij jezelf" nemen we dus nooit plastic tasjes aan (maar heb ik opvouwbare boodschappentassen van gerecyclede PET-flessen en van bio-katoen en jute) en probeer ik om nieuwe dingen zo veel mogelijk duurzaam te kopen. Dus een RVS drinkfles van greenjump (Kleen Kanteen) voor Sophie voor school in plaats van een Mepal plastic ding. Een fluitketel die ik voor altijd kan gebruiken in plaats van een nieuwe waterkoker, die van plastic is gemaakt en over een paar jaar weer stuk gaat. Glazen schalen voor in de koelkast in plaats van plastic tuppertjes. 

En zo vond ik mijzelve, nadenkend over het koffiezetapparaat. Hij doet het nog prima, maar ik hou van caffe latte (met rijstmelk, uiteraard) en daar is een filtermachine niet zo geschikt voor.
Ik vond uiteindelijk de duurzame oplossing: het koffiepotje! (Koffiepotje) Het is gemaakt van metaal en gaat eeuwig mee. Als hij niet stuk gaat hoef ik ook niet opnieuw iets te kopen wat grondstoffen gebruikt! 
En het allerleukste is nog dat hij echt zulke heerlijke koffie zet. Vele malen lekkerder dan de filtermachine. Je doet er water in en vult het filtertje met koffie en dan zet je hem op het laagste vuur. Als het water gaat koken wordt het door een slim mechanisme door de koffie gedrukt en zo krijg je heerlijke verfijnde koffie. Ik heb hem al een paar maanden en ben er nog steeds superblij mee!
Ben blijft gewoon voor zijn grote, diepe sloten koffie de filtermachine gebruiken zolang hij het doet. En ik geniet van de duurzame oplossing!

1 opmerking:

  1. Onze waterkoker is overleden en we hebben nu ook een fluitketel gekocht. Heerlijk om dat fluitje weer te horen als het water kookt. #lovelowtech
    Amber

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)