Translate

woensdag 14 augustus 2019

Supergezond: ontbijten met chocolademousse! (vegan)

En waarom niet? Hihi.

Ik ben sinds een poosje bezig om heel secuur bij te houden hoeveel koolhydraten/eiwitten/vezels/vetten etc. ik binnenkrijg. Ik heb nu eenmaal een lijf dat niet zo eenvoudig gewicht verliest, en zelfs prima kan aankomen zonder veel calorieën te eten. Plus lastige darmen, die het niet zo leuk vinden als er in ene een stoot vezels binnenkomt (vast herkenbaar voor de IBS´ers die dit lezen!)

Dusch! Rustig vezels opbouwen, en eens bekijken welke combinatie van koolhydraten/eiwitten en zo voor mij goed werkt, is het devies.

Één van de ontbijtjes die daar enorm goed bij past is dit overheerlijke recept.

Avocado zit vol goede vetten, én, wat ik niet wist: propvol vezels!
Banaan zit vol goeie stofjes zoals vezels, kalium, en natuurlijk allerlei vitaminen.
Door deze combinatie van vezels, goede vetten en suikers (kijk, fruit moet je tóch eten hè, zo heb je meteen de helft binnen!) kun je er lang op lopen, je krijgt geen ¨dip¨. Ik heb zelf niet zo´n stabiele bloedsuikerspiegel, dus als ik bv fruit met haver eet krijg ik erg gauw hongerklop. Dat is hier helemaal niet bij, terwijl de vezels hetzelfde zijn en de calorieën zelfs lager.
Cacao is gezond (anti-oxidanten!) en heeft een mild opwekkend effect. En blijkt ook nog eens veel vezels te hebben. Lekker voor in de ochtend dus!
Rauwe cacao is gezonder, maar zelf krijg ik daar iets teveel opwekkends van. Ik gebruik dus gewone fairtrade cacao.

Okee! Here we go! Benodigd voor 2 porties of voor 1 heel hongerig iemand:

1 banaan (plm 100 gram)
plm 120 gram avocado (ik kocht buitenbeentjes! Lieve kleintjes. Maar any avocado will do, zolang ´ie maar rijp is. Je moet er dus geen ruit meer mee kunnen ingooien!)
200 ml rijstmelk (of andere melk, plantaardig of gewone)
Grote dikke eetlepel cacao (15 gram)
Snufje zout. Hoeft niet natuurlijk, maar een klein snufje zout in iets chocoladerigs maakt het gewoon lekkerder.

Je gooit alles in de blender (of in een kom met staafmixer) en klaar is je ontbijt!
Het is trouwens prima te bewaren, dus ik maak het gewoon voor 2 dagen in één keer, als Sophie niet mee-eet (wat mevrouwtje kieskeurig overigens wel altijd erg graag wil ;))

Ik vind het echt HEEL lekker.

Voedingswaarde per portie van plm 250 ml:
Vezels: 7,7
Eiwit: 3,9
Vet: 13,8
Koolhydraten: 24,1
Calorieën: 250

Kijk nou zelf. Luxe ontbijtje, toch?







2 opmerkingen:

  1. Het ziet er inderdaad heerlijk uit. Ik ga dit aan mijn oudste dochter doorgeven, die is namelijk vegan!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)