Translate

maandag 1 april 2013

Pasen

Eigenlijk is Pasen natuurlijk van oorsprong geen christelijk feest.
Het was eigenlijk een "heidens" feest dat ging over vruchtbaarheid en licht.
Het feest werd verchristelijkt, puur en alleen om de macht die het had die machthebbers zich eigen wilden maken.
Net zoals het Kerstfeest een afleiding is van het "heidense" midwinterfeest wat men wilde verchristelijken, en de dennenboom de takken die mensen vroeger in huis haalden tijdens de winter.
Het is historisch gezien wel duidelijk dat Christus in de zomer geboren werd.
Ik schrijf "heidens" tussen aanhalingstekens omdat ik het afschuwelijk vind dat iemand iemand anders, die iets anders gelooft, een heiden noemt. In plaats van die persoon en zijn/haar geloof te respecteren.

Eigenlijk vind ik het nogal wat dat dit volledig lijkt te zijn vergeten en dingen die niet waar zijn voor waar worden aangenomen.

Hoewel ik het jammer vind dat de machthebbers van toen feesten van andere religies hebben menen te moeten kapen, vind ik het wel heel mooi om de geweldig krachtige leraar die Jezus Christus heet te gedenken, zowel in geboorte als in sterven. En eigenlijk maakt het verder helemaal niet zoveel uit op welke datum je dat doet.

Dus gedenk ik heel graag die prachtige man, die stierf voor ons allen. En spreek ik de hoop uit dat we Zijn lessen goed en wijs kunnen toepassen, zonder dat ze gebruikt worden om ons eigen gelijk te halen. En we ze kunnen zien in het licht van deze tijd. In liefde zijn is daarin voor mij de belangrijkste. Heb je naaste lief zoals jezelf: dat betekent dat je óók jezelf lief hebt! En dat je alle anderen met liefde beziet.
Jezus, of je nou gelooft dat Hij de zoon van God was of "gewoon" een profeet, accepteerde allen precies zoals ze waren en leefde en stierf in Liefde.

Én ik vier graag de lente! De terugkomst van het licht, de terugkomst van het groen. Heerlijk! Het is iets om dankbaar voor te zijn, het wonder van wedergeboorte wat er altijd weer plaatsvindt in de natuur.

Dat te vieren, samen met de mensen waar je het meest van houdt, dát is waar voor mij Pasen over gaat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)