Translate

zondag 27 augustus 2023

Heerlijk en makkelijk powerontbijtje vol vezels

 Ik krijg enorm vaak de vraag: wat eet je dan? Vandaag ga ik wat dieper in op het ontbijt. 

Ik wil graag een aantal dingen:
* veel vezels
* gezond
* lekker
* geen bloedsuikerpieken.

Dat had ik namelijk vroeger, toen ik van een ayurvedische diëtiste havermoutpap moest eten. Ik at dan pap met havermelk en rozijnen en had na een uur gíerende honger echt. Niet te doen. 

Nou, dat kan dus anders. Ik eet eigenlijk elke ochtend: 

Een geprakte rijpe banaan (groene bananen kunnen juist verstoppen),
Een gekopte eetlepel cacaopoeder,
Een dadel in stukjes,
Een vijg in stukjes,
Twee gekopte eetlepels (20 gram) haverzemelen óf een eetlepel (10 gram) chiazaad.
Eventueel een half theelepeltje kaneel. Dit doe ik soms wel, soms niet. 

Alles door elkaar mengen, even een paar minuten laten staan zodat de zemelen of zaden wat zachter worden, en that's all! Ik vind het echt overheerlijk en ik zal even wat van de voordelen opnoemen.

* Afhankelijk van de grootte van bananen en zo zit er zo 15 gram vezels in dit ontbijtje. Dat is al de helft van de aanbevolen hoeveelheid voor een vrouw! 
* Banaan bevat o.a. vitamine B6, kalium, magnesium en calcium, wat goed is voor van alles w.o. de bloeddruk. 
* Cacao zit vol antioxidanten, magnesium en ijzer. 
* Kaneel heeft ontstekingsremmende eigenschappen, naast dat het heerlijk is. 
* Vijg helpt bij het naar de wc gaan.
* Dadels zijn weliswaar zoet maar de Glycemische Index is laag en hij zit vol met goede mineralen. 
* Chiazaad zit vol Omega 3 olie. 
* Ik kan hier rustig uren op lopen: geen enorme pieken en dalen en geen hongerklop. 
* Alle ingrediënten zijn gezond en vol voedingsstoffen. 

Eet smakelijk! 





4 opmerkingen:

  1. Het klinkt supergezond zeg! Dankjewel voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begin de dag altijd met een kom havermoutpap. Daarin banaan, of appel of blauwe bessen. En niet te vergeten wat kaneel/gember/nootmuskaat en een snuf zout. 3 Delen water, 1 deel melk. Ik zet het 's avonds klaar en kook het de volgende ochtend. Op het eind doe ik het fruit erdoor, dat vind ik ook lekker als het doorgewarmd is. Ik eet het om half 7 en kan hierop tot 11 uur zonder honger teren, geen enkel probleem!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt overheerlijk en ruikt waarschijnlijk ook heerlijk met die specerijen! Mijn dochter eet ook regelmatig overnight oats met vergelijkbare ingrediënten :-)

      Verwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)