Translate

zaterdag 28 juli 2018

Zelf maken: Bio boenwas/meubelwas

Sinds vorig jaar hebben wij een prachtige houten aanrecht. We hebben gewoon zelf het mooiste hout gekocht in de bouwmarkt en daar zijn we nog steeds hartstikke blij mee!
Nu moet je hout natuurlijk oliën of met was bewerken, zodat je hout mooi blijft.
Lijnolie is daar heel geschikt voor, maar gaat er wel vrij snel af. Dus zocht ik naar een wassigere oplossing.

Maar als je in de winkel boenwas koopt zit daar eigenlijk altijd troep in en sowieso terpentine of terpentijn. En dat heb ik dus liever niet in mijn eten. Dus ben ik zelf gaan experimenteren en ik vind dat dat heel goed gelukt is! Sinds we mijn eigen boenwas gebruiken blijft het hout veel langer mooi na het inwassen.

Okee! Zo maak je het.

Ingrediënten: bijenwas, lijnolie. Je kunt me er in elk geval niet van beschuldigen dat ik teveel ingrediënten gebruik! :-D

Je neemt een halve cup bijenwas (komt niet nauw dus elk kopje werkt. Maar op zich is een keer cup-maatjes kopen best een goeie optie. Bij Dille en Kamille hebben ze bijvoorbeeld hele mooie!)


Deze bijenwas kun je eenvoudig online kopen. Ik had zelf stikmazzel en vroeg aan een biologische imker of hij toevallig bijenwas had en toen mocht ik zomaar zijn bijenwas van een heel jaar, in ruil voor een aantal bijenwasdoeken die ik voor hem maakte! 
Maar goed. Je smelt de bijenwas au bain Marie. Oftewel je hangt een kom boven een pan zachtjes kokend water tot de inhoud smelt. 



Als het gesmolten is doe je er een halve cup lijnzaadolie bij. 

Ik hou die zelf koud en voeg hem later toe. Dan moet je het nog even een half minuutje laten smelten en door elkaar mengen in de warme kom. Je kunt hem ook meteen met de bijenwas mengen en dan pas verhitten in de kom. 

En dan doe je het in een potje! 


Het koelt vanzelf af en wordt dan vrij hard. En dan kun je simpelweg met een doek er wat uithalen en dat op je meubel smeren. 

Overigens is het natuurlijk volledig eetbaar en kun je er ongetwijfeld ook andere dingen mee doen, leef je uit! 

4 opmerkingen:

  1. Kan ik met deze was (bijenwas en lijnolie) textiel waterdicht maken?
    Bv voor katoenen regenvesten en broeken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen :)
      Ik heb dit nooit geprobeerd, maar als je het gaat proberen zou ik het zelf met alleen gesmolten bijenwas doen.
      Ik maak zelf bijenwasdoeken, die worden gemaakt met alleen bijenwas, en dat is wel best goed waterdicht. Het smeltpunt van bijenwas ligt hoger dan 37 graden, dus dan is de lichaamswarmte geen probleem.
      Ik zal weleens bloggen over de doeken :)

      Verwijderen
  2. ik heb er geen ervaring mee maar bedenk wel dat het zacht wordt/smelt als het warm wordt....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gebruik je gekookte lijnolie of rauwe? Wat is eigenlijk het verschil en/of de voordelen van beide?

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)