Translate

maandag 18 april 2016

Zelf maken: zakdoeken



Op zich ben ik iemand die best snel dingen vies vindt. Er was dan ook een tijd dat ik er echt niet over peinste om wasbare zakdoeken te gaan gebruiken. Toch ging de hoeveelheid tissues die er hier doorheen gingen en de chloor die gebruikt wordt om die tissues te bleken mij steeds meer tegenstaan. En daarom heb ik een jaar of twee geleden toch de stap genomen wat wasbare zakdoeken te kopen.
En dat blijkt dus echt enorm mee te vallen! Het is helemaal niet viezer dan een tissue, maar meer dan dat: mijn neus is me uitermate dankbaar. Het blijkt dat als je je neus snuit met iets van stof, je huid veel minder beschadigt dan met iets van papier. Zeker als je verkouden bent (en dat ben ik de laatste jaren met een klein kind op school vaak) scheelt dat heel erg veel Rode Neuzen. 

Helaas is het alleen zo, dat zakdoeken dezelfde onhebbelijke neiging hebben als sokken, om kwijt te raken. Ik snap werkelijk niet waar die dingen blijven. Wellicht hebben we een wormhole op zolder ofzo. Ja, je wéét het niet! 

De voorraad zakdoeken slonk dus zienderogen. 

Nu is het zo dat ik erg hou van hergebruik. Niet omdat ik te beroerd ben om bij de Zeeman een euro te betalen voor drie zakdoeken, maar omdat die zakdoeken dan ook weer geproduceerd zijn, met alle gifstoffen (en uitbuiting van mensen in lagelonenlanden) die daarbij komen kijken. 

Ik had nog wat stofjes liggen die over waren gebleven van het smaller maken van dekbedhoezen. Die stofjes bestaan toch al! Dus vanmorgen ging ik aan de slag om een stapeltje zakdoeken te maken. En ook wil ik wat kleinere doeken maken om kleine morsdingetjes en zo op te kunnen vegen. Of snel iets schoon te maken. 

Het is echt Heel Erg Eenvoudig. Iedereen met een naaimachine kan dit. Disclaimer: Dit is de methode voor luie naaisters die graag de kantjes eraf lopen. ;)

Eerst knip je een vierkant uit je stof. Ik vind vrij kleine zakdoeken fijn van 25 bij 25 centimeter, dus ik knipte een vierkant van 26 bij 26 centimeter. Die extra centimeter is zodat je een zoompje kunt maken. 
Je hebt wel je strijkijzer nodig om ervoor te zorgen dat alles netjes glad is. Als je een net vierkant hebt dan strijk je er een zoompje in door een klein stukje om te vouwen en dat dan netjes scherp te strijken. Zie foto 2 hieronder voor  hoe het eruit ziet als je dat aan alle kanten hebt gedaan. 
Dan ga je naar je naaimachine en die zet je op een niet te grote zigzag met een kleine afstand. Bij mij stond hij op anderhalf. 
En dan zigzag je langs de rand van de geknipte stof. ( dus je zorgt ervoor dat het geknipte randje meegenomen wordt in de zigzag. Hierdoor kan er niets meer rafelen).
In de hoekjes stik je een beetje verder en dan een klein stukje achteruit zodat je het hoekje netjes vast stikt en toch weer netjes het hoekje om kan.

En zo maak je binnen no time gezellig een stapel zakdoeken! Het milieu is je dankbaar en je portemonnee ook :)

1 opmerking:

  1. Leuk geworden zeg! Ik vind het een prima idee om zo je eigen zakdoeken te maken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)