Translate

vrijdag 6 september 2013

Zuinigheid versus comfort

Ik ben een rasechte koukleum. Echt, het Nederlandse klimaat is niet voor mij gemaakt... het liefst zou ik, klimaattechnisch gezien, wonen op la Palma, waar het het hele jaar boven de 20 graden is. Heerlijk!

Toen Ben en ik nog samenwoonden in Delft hadden we een jaren 30 woning, die zo ongelooflijk slecht geïsoleerd was dat ik het in oktober koud kreeg, en pas in april weer ontdooide. We hadden daar slechts één warmtepunt: een gaskachel in de woonkamer. De helft van de avond hing ik op de schoorsteenmantel zodat ik toch maar zo veel mogelijk warmte kon opzuigen. De slaapkamer, keuken en douche/wc (ik wilde zeggen "badkamer", maar de ruimte van letterlijk 1 m2 voor wc en douche verdiende die term niet ;))  waren steenkoud. Als er leerlingen binnenkwamen en vlak voor de kachel stonden op de enige warme plek in het hele huis en zeiden "Ah, wat is het hier lekker warm" wilde ik ze dan ook altijd heel hard knijpen.

Hoe anders werd het, toen we naar de Goorn verhuisden naar een goed geïsoleerd huis! Ik genoot van het feit dat het in het hele huis behaaglijk kon zijn en had de thermostaat meestal op 22 graden staan. We betaalden dan ook een hoge energierekening.

Toen we in financiëel zwaar weer kwamen, en vooral toen ik ook steeds meer ging nadenken over onze ecologische voetafdruk, ging ik de thermostaat lager zetten. In het nieuwe huis staat die op 20,5 in de woonkamer, en in de rest van het huis staan nu de radiatoren uit, behalve als het vriest: dan gaan de radiatoren in de twee slaapkamers zachtjes aan.
Dit betekent wel dat ik een groot deel van de winter doorbreng onder een dekentje of met een kruik op schoot. Zeker als ik moe ben, heb ik het echt steenkoud.

Nu is het financiële zware weer Godzijdank ongeveer voorbij. Maar mijn drang om te doen wat "groen" is is groter dan ooit! Dus was ik er zo eens over aan het nadenken. Als ik zo enorm geniet van de zomer, het heerlijke 23 graden in huis (waarbij ik een stuk beter functioneer), hoe kan ik dat dan in de winter ook bewerkstelligen?
Ik denk intussen eerder aan het beter isoleren van ons huis. Onze grote buitenmuur (we wonen in een hoekhuis) moet geïmpregneerd worden, want we hebben last van vocht. En eigenlijk wil ik dan liefst ook die muur meteen laten isoleren, zeker omdat de isolatie door het vocht niet meer optimaal zal zijn. Boven hebben we nog enkel glas. Op het moment is het budget er niet voor om dat te vervangen (en eigenlijk ook niet voor die muur, haha, maar daarin hebben we geen keus!), maar zodra het kan wil ik wel heel graag dubbel glas. Het liefst zou ik het huis heel goed (en milieuvriendelijk!) isoleren zodat we minimaal hoeven te stoken op fossiele brandstoffen, die ik het liefst zo min mogelijk gebruik.

Het blijft een interessante vraag. Maak je het jezelf comfortabel, ook als dat betekent dat je meer grondstoffen dan strikt noodzakelijk verbruikt? En waar stel je daar voor jezelf de grens? En wat zijn de andere opties die je hebt om comfortabel te zijn én groen?
In elk geval ga ik wat meer onderzoek doen naar natuurvriendelijke manieren van isoleren.

9 opmerkingen:

  1. Ik denk, dat het erom gaat dat je niet verspilt. Ik denk dat je dat niet doet. En warm zitten en zijn in de winter: dat mag, dat kan en dat is geen verspilling! Denk ook eens aan de cv ketel. Als die ouder is, gebruikt ie meer energie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie :)

      Je hebt gelijk trouwens! Nu nog kijken hoe ik dat warm zitten zo milieuvriendelijk mogelijk kan doen ;)
      Onze HR ketel, een heel goed punt overigens, is 4 jaar oud. We hebben hem zelf gekocht en laten installeren.

      Verwijderen
  2. Dan dus toch: dikke trui, geitenwollen sokken, sloffen en polsmofjes! ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest toch wel drie keer lezen voor ik "polsmofjes" goed las ;)
      Ik kan wel leuke sokken haken!

      Verwijderen
  3. Aan de kou kan je gewoon worden, ik spreek uit ervaring. Wegens o.a. het financiële aspect hebben we twee jaar zonder verwarming overleeft, met louter een klein kachelvuurtje om de woonkamer te verwarmen. Nu, zoveel jaar later, mag voor mij de thermostaat gerust op 17 graden blijven staan, al is goed doorstoken af en toe wel nodig om de vochtigheid te verdrijven.

    Ik zou zeggen: verleg je grenzen en zet elk jaar die thermostaat een halve graad lager. Na een drietal jaar zal je merken dat je veel beter gewapend bent tegen de koude.

    Misschien kan je naast isolatie nog opteren om een zonneboiler te plaatsen voor het warm water? Voor info kan je terecht op http://zonneboilertips.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hm... dat klinkt wel een beetje angstaanjagend, 3 jaar lang kleumen :)
      Maar het is waar dat ik ook (redelijk) gewend ben aan 20,5 ipv 22. Maar ik zou nog steeds liever 22 hebben!

      Een zonneboiler is echt een heel leuk idee! Ik ga zeker eens kijken. We overwegen al langere tijd om zonnepanelen te installeren zogauw we er budget voor hebben.

      Verwijderen
    2. wij hebben er één Anke, en zijn enthousiast. De eerlijkheid gebiedt te vertellen, dat we er ook subsidie op kregen, en we ook uit idealisme de zonneboiler hebben gekocht. Want het duurt echt wel even voor je hem terug verdiend hebt, maar werkt echt!

      Verwijderen
  4. Om je ketel optimaal (zuinig) te laten werken is t belangrijk om 4 radiatoren open te laten staan. De thermostaat flexibel instellen, aangepast op behoefte doet de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt goed! Hoe kan dat zo?
      Vroeger hadden we in het algemeen alleen maar de woonkamer aan, maar nu ook in de slaapkamers. Dat zou dus eigenlijk zuiniger zijn?

      Verwijderen

Wat fijn dat je een bericht achterlaat :)